Čím vším bude muzikálová Angelika ? Bude to Markýza muzikálové sezony, jak ji - alespoň co se sloganu týče - překřtili producenti a tvůrci, nebo to bude "kýč jak bič", jak jí pracovně (ale míněno v dobrém) říká proslulý režisér Jozef Bednárik?
Novináře přivítal na předposlední předpremiérové tiskovce v reprezentačních prostorách historického sálu ve druhém podzemním podlaží Grandhotelu Bohemia (kousek od Divadla Broadway) šéfproducent Cleopatra Musical Oldřich Lichtenberg a ujal se hned role průvodce oficiální částí této monstrózní promoakce. Podle JUDr. Lichtenberga se Angelika jako markýza muzikálové sezony už skutečně chová. Či spíš jako královna. Vždyť předčila všechny rekordy muzikálů na Broadwayi, k úterku 23. 1. (den tiskovky) měla prodáno 70 000 vstupenek. "A jak jsme se Angelice nějaký čas s Michalem Davidem vyhýbali, tak teď platí ono známé Odříkaného chleba největší krajíc, takže Michalovi za Angeliku děkuju," liboval si boss. Oba pak mohou děkovat hlavně Monice Absolonové, která producenty na myšlenku uvedení Angeliky na Broadwayi přivedla. Přesněji do nich tak dlouho bušila, až zasela seménko...
Než dostali prostor novináři, pozdravili přítomné kromě choreografa Libora Vaculíka, jehož čekala první generálka na premiéru Tří mušketýrů na bratislavské Nové scéně, celá ekipa tvůrců. Kostymér Roman Šolc, autor scény, dekorací Šimon Caban či zástupce tradičního sponzora projektů DB a Hybernie, tiskový mluvčí Synot lotto Jiří Hrabovský. Samozřejmě děkoval i autor hudby Michal David. Vyjádřil své potěšení, že pro Angeliku získal "takovou squadru zkušenejch tvůrců na čele s věhlasným panem režisérem Bednárikem a jsem rád hlavně proto, že si (Bednárik) hned získal autoritu u umělců".
A pak už přišly na řadu sentimenty Jozefa Bednárika: "Keď som sa pred dvoma rokmi dozvedel, že by som mal robiť Angeliku , tak som sa zasmial zrovna ako tu teraz polovička chlapov v tejto sále. Jéžišmarja Angelika a muzikál? Však to je kýč jak bič, komentoval som to - ved to je ružová ženská záležitosť, na to nemáme právo. Veď keď na konci 60. rokov prišiel do kín prvý diel, tak sme s toho (chlapi) odišli a že nikdy viac. Ja som 2., 3., 4. ani 5. diel nevidel, nevedel som o čom to je. Takže keď mi to Mišo povedal, myslel som si, že skôr to je gag, hej? Ze už nevedia čoby, tak idú robiť Angeliku !?! No ale nechcel som hneď odmietnuť, tak som povedal dobre, poprobujeme, vypočujeme si, uvidíme. Lebo tá druhá polovina mojho nútra bola za... "
"Moja matka totižto gu koncu svojho života chcela, aby sme už prestali s tým násilím, ešte aj v muzikáloch... Ona totižto neprijala Draculu , že je o krvi, neprijala Johanku , lebo to sa zle skončí atd., atd. A ona konkrétne navrhla Angeliku. Vtedy ja som sa zasmial, že preboha živého, až tak hlboko sme azda neklesli. No ale na druhú stranu dneska tu stojím, čiže ta moja matka asi tam v nebi zalobbovala. Mišo dodal 16 pesničiek, ktoré ma, hoci počúvam inú hudbu, rozhodne oslovili. Ja som v tú chvíľu vedel, že to je ľudový, podčiarkujem ľudový muzikál. Má v sebe prostotu, ako aj melodičnost a Mišo sa tu dostal, musím povedať, o stupienok vyššie. Lebo sú tam nie len sóla a duety, ale aj terčety, velký ansámbel atd.
Šimon pre to našel ideálny termín, že o čom je Angelika . Angelika umožňuje divákom a hlavne divačkám v dobe neideálnej snívať o ideáloch. Je pravda, sú ružové, sú neskutočné, ale ten účel umožniť odpočinúť si plnia. Tak som si povedal že prečo nie. Áno, viem, že kritici nasadia nám psiu hlavu, ako ostatne vlastne všetkým autorom českých muzikálov. Áno, ukrižujú nás, ale príde divák, ktorý nás s toho kríža sníme a naplní sál. U Kleopatry sa to podarilo, tak verme tomu, že sa to podarí aj tu. Tamtamy už fungujú dobre a predává sa nad očakávanie, tak verme, že ten sál neostane plný len mesiac, ale najmenej celý rok a Angelika nám urobí všetkým radosť."
Pan režisér si vysloužil zcela zasloužený potlesk za svůj malý příběh, ale to ještě netušil, že na řadu se dostane showman (mezi tvůrci z DB) největší... Lou Fanánek Hagen (textař a libretista) se Angeliky nebál od začátku. "A protože žiju v Jevanech, které jsou známé až chorobnou spořivostí, tak jsem navrhoval, že vzhledem k tomu, že Angelika je dějově asi jen o 40 let dál než Mušketýři , abychom si vypůjčili kostýmy ze Tří mušketýrů , což bychom ušetřili, ale nějak to neprošlo - kvůli divákovi, aby se měl na co těšit, tak uvidí novou parádu... Ale mě to inspirovalo k tomu, že už teď je jasný, co bude následovat dál - že se zase v příštím projektu posunem o pár desítek let pro změnu za Kleopatru a můžeme se těšit na Nera a Caligulu."
Takže Broadway už má další budoucnost zdá se nalinkovanou a my se vrhněme mezi ty, kteří (v úterý ve většině přítomni) rozdávali radost, rozhovory, úsměvy a pohodu. Ti, kteří nedorazili, ve většině zkoušeli v Bratislavě Mušketýry ...
Angelika: Monika Absolonová, Leona Machálková, Dasha
Joffrey de Peyrac: Josef Vojtek, Marián Vojtko, Zbyněk Fric
Nicolas: Bohuš Matuš, Alan Bastien, Tomáš Beroun
Špína: Zbyněk Fric, Tomáš Savka, Juraj Bernáth
Contoire: Linda Finková, Petra Janů, Radka Fišarová
Degrez: Bohouš Josef, Tomáš Trapl, Martin Pošta
Montespan: Zuzana Norisová, Šárka Vaňková, Zdenka Trvalcová
Ludvík XIV.: Vilém Čok, Pavel Polák, Martin Skala
Lorraine: Lešek Semelka, Jiří Helekal
Bachtiary-bej: Ali Amiri, Pavel Vítek, Juraj Bernáth
Gendére: Jiří Krytinář, Michal Tůma, Robert Kryl
Otec: Vladimír Brabec, Tomáš Bartůněk, Ivan Vyskočil
Filip: Dušan Kollár, Jaromír Holub, Petr Poláček
Geno/Stelien: Aleš Háma/Jakub Wehrenberg, Petr Pečený/Petr Novotný, Zdeněk Izer/Jan Kuželka
Fotografie Martin J. Polák, text Roman Janouch
Komentáře k článku