Od premiéry muzikálu Robinson Crusoe v Divadle Na Maninách uplynul již rok, premiéra se odehrála 16. září 2021. Byli jsme zvědaví, jak si představení za tu dobu sedlo a jak na nás bude působit po mnoha reprízách, proto jsme se na něj v pátek 30. září 2022 v 18 hodin vypravili. Obsazení v hlavní roli s Radimem Schwabem bylo více lež lákavé, atmosféra už při vstupu do divadla příjemná, a tak jsme se na muzikál opravdu těšili. A musím se přiznat, že jsme rozhodně nebyli zklamáni. Z představení jsme pro vás připravili reportáž, na kterou se teď můžete podívat. Připravili jsme pro vás i pěknou řádku fotografií, které najdete i článku i pod ním ve fotogalerii.
Libreto muzikálu napsal Ivan Hubač, líbivou hudbu zkomponoval Zdeněk Hrubý a krásnými texty ji opatřil skvělý Jan Krůta. Režie se chopil Václav Knop, kterého mohou diváci vidět i v alternaci role Daniela Defoe. Zastavit se musím u brilantních a nápaditých choreografií Tomáše Kuťáka, které jsem neocenila jen já, ale svým potleskem i diváci v sále - k nim se ještě později vrátím. Děj je oproti knize ozvláštněn - stojí totiž na nápadu dialogu Robinsona a spisovatele Daniela Defoe, na jehož základu se odvíjí celý příběh.
První polovina představení je plná vzpomínek Robinsona na své mládí a jeho milou Mary, na osudový odjezd Maryina bratra Malcolma na dlouhou a nebezpečnou obchodní plavbu, z níž se nevrátí. Robinson, který chce získat ruku Mary, splní podmínku jejího otce, a slíbí mu, že se vydá Malcolma hledat a že ho přivede zpátky domů. Mary chce po otci tuto podmínku zrušit, ale jeho zraněné srdce je neoblomné. Na této cestě však i tato otcova loď ztroskotá a Robinson se jako jediný zachrání na pustém ostrově, který tak pustý vlastně není, protože na něj občas přijíždějí lidojedi. Ale to Robinson zatím netuší.
Robinson žije na ostrově sám, a zdá se, že svůj čas tráví právě dialogem se svým tvůrcem Danielem Defoe, který mu do cesty připravuje jen samé překážky a příkoří. Děj je prolínán odvíjením událostí v domovině Mary, které stárnoucí otec po letech marného čekání na syna i Robinsona mezitím dohodne svatbu s bohatým kupcem Thomsonem, aby ji zajistil do života. Ačkoli má Thomson o Mary velký zájem, Mary jeho city neopětuje, neboť stále miluje jen Robinsona, a nakonec mu přímo od oltáře uteče a uchýlí se před rozhněvaným otcem i ostudou raději do kláštera.
Mezitím si Robinson na ostrově stěžuje na svou samotu a dlouhé čekání na záchrannou loď, a tak mu Defoe do děje připíše divocha Pátka. Scény s Pátkem patří k těm nejveselejším a jsou v příběhu příjemným oživením. Nakonec na ostrov připlouvá loď s piráty, se kterými se Robinson musí utkat, aby pomohl kapitánovi získat loď zpět. Zastřelí muže, u něhož najde Malcolmův medailonek, domnívá se, že Malcolma zastřelil, a tak se vrací domů přesvědčen, že přání a podmínku otce Mary, že přivede Malcolma zpět, nesplnil.
Po návratu domů se Robinson konečně setkává s Mary, která mu zůstala věrná a stále na něj čekala. Nakonec se nečekaně objeví i Malcolm, který se vrátil z cest sám už před rokem. Vypráví, že ho přepadli piráti a medailonek mu ukradli. Příběh má tedy happy end, všechno dobře dopadne a Robinson si Mary konečně může vzít za ženu. V hlavní roli Robinsona jsme viděli Radima Schwaba, kterému role vyloženě sedne a vtipné dialogy s Defoem si vyloženě užívá. Pěvecké příležitosti, které dostává, zvládá s grácií a šarmem sobě vlastním, ale některý divák by mohl mít dojem, že by si coby ústřední postava v díle zasloužil sólových písní víc.
Jako spisovatele Daniela Defoe jsme viděli Mariana Rodena, který se své úlohy zhostil se ctí. Vtipné dialogy Defoea a Robinsona provázejí diváky celým dějem, který leckdy také posouvají nebo objasňují některé události. Hodně pěveckých příležitostí dostává Mary, a to jak mladá, tak starší. Mladou Mary tvárnila Kateřina Herčíková, starší Mary si zahrála Felicita Prokešová. Obě dámy zpívaly skvěle, jen musím znovu opakovat, že lyrických a zamilovaných písní by představení sneslo i trochu méně, aby dostala víc pěveckých příležitostí hlavní postava Robinson, ve kterých by hlas Radima Schwaba mohl vyniknout ještě lépe.
Pátka si zahrál Miroslav Hrabě a úlohu divocha si skutečně užíval. Při jeho výstupech se publikum válelo smíchy a bylo vidět, že i Radim Schwab coby Robinson si výstupy s Pátkem vychutnává. Zvláště vtipná je scéna, kdy Pátek uloví „králíka“ a nabídne ho Robinsonovi. Už při prvním pohledu je jasné, že se nejedná o žádného králíka, ale lidskou končetinu… Otce Mary Wintera hrál Jaroslav Rusnák, i tato role prochází určitým vývojem, zpočátku přísný a neoblomný otec, nakonec dochází k poznání a odpuštění.
Mladého Robinsona ztvárnil Martin Hucl, který zpívá velmi dobře. V roli Thomsona jsme viděli nadaného Martina Schreinera, na kterém bylo znát, že ho Thomson úžasně baví, a tím, jak roli pojal, mohl uplatnit i svůj výborný smysl pro humor. O pěveckém výkonu ani nemluvě, Martin byl prostě skvělý a přesvědčivý. Bratra Mary Malcolma si zahrál Petr Urban, který v představení zase tolik příležitosti, kromě loučení před cestou na moře a vítání při šťastném návratu domů, nedostává. Ale i tak se své úlohy zhostil se ctí.
Ve dvojroli Robinsonovy matky a Abatyše jsme viděli Petru Slaninovou, která, ač se jedná o menší roličky, zpívala skvěle. V trojroli kněze, sluhy Defoea a kapitána Woolricha naplno uplatnil své všestranné herecké i pěvecké schopnosti Jaromír Holub. Malou, ale výraznou roli pasáka si zahrál a zazpíval Martin Pošta, který předtím ztvárnil ještě roli otce Robinsona - který ho od cesty zrazuje, neboť tuší, že by se jeho návratu vzhledem ke svému věku nemusel dožít - jenž se s ním ve snu přichází rozloučit. V maličké roličce Dívky jsme viděli Miu Klimkovou.
Nakonec se musím ještě jednou vrátit k company, která je nedílnou - a zde i velmi výraznou - součástí představení a svým tancem a zpěvem dává muzikálu ten správný říz, ať už se jedná o rej divochů, nebo třeba tanec prostitutek. Pod vedením choreografa Tomáše Kuťáka, který vymyslel a zrealizoval skvělé choreografie, jejichž nápaditost a styl skvěle vyjadřují náladu jednotlivých scén, a spolu s light designem, hudbou, pěveckými výkony a herectvím tvoří velmi krásný útvar - totiž muzikál v takové podobě, kterou můžeme vidět na americké Broadwayi nebo Londýnském West Endu.
Kromě schopnosti Tomáše coby choreografa musíme vyzdvihnout také jeho tanečníky a tanečnice, které si sám vybral, a kteří byli ochotni přijmout fakt, že tréninky budou tvrdé a budou bolet, aby pak na scéně a ve světlech vše vypadalo perfektně. Ti, co vše vydrželi, pak pod jeho vedením na jevišti předávají lidem v publiku krásu svého tanečního umění. Zajímavostí je také fakt, že i sám choreograf vystupuje jako řadový tanečník v představení a tak si také výkony jednotlivých členů taneční company kontroluje. Dnes se v company skvěle předvedli Veronika Sehnoutková, Dita Dvořáková, Šárka Kobzová, Kateřina Krčmová, Silvia Orfánusová, Kristýna Vorlíčková, Jakub Kloc, Matěj Kupčík, Tomáš Růžička, Sayon Keita, a již zmíněný Tomáš Kuťák.
Výsledný dojem z představení dokresluje celkem jednoduchá, ale účelná scéna Jaromíra Vlčka, která umožňuje rychlé střihy z prostředí pustého ostrova do vzpomínek ve městě. Kostýmy z výtvarné dílny Josefa Jelínka výstižně dokreslují jak jednotlivé charaktery postav z civilizovaného světa, tak postavy divochů a Robinsona samotného. Pokud by na představení člověk chtěl za každou cenu najít nějakou „mouchu“, nebo si všímat detailů, které jsou více méně bezvýznamné, tak možná trochu divně vypadá, když mají všichni divoši včetně otrhaného a zpustlého Robinsona hladce vyholené podpaží, ač jinak jsou zcela zarostlí, vousatí a s dlouhými vlasy. A černoch Pátek má navíc ještě krásně modré oči.
Zaujala mě třeba i taková malá vychytávka - kroužek na uchycení hůlky spisovatele Daniela Defoe na noze jeho stolu, aby hůlku nemusel odkládat na zem a v dalším obraze ji zase rychle zvedat. Ale to jsou opravdu bezvýznamné detaily, spíš takové „zajímavosti“, kterých si diváci v zadních řadách zřejmě ani nevšimnou. Pokud tedy chcete zažít něco opravdu nevšedního, dobrodružství, krásnou hudbu, zpěv i nádherný tanec, ale především skvělé herecké výkony, určitě se na Robinsona do Divadla Na Maninách vypravte, budete se zcela jistě výborně bavit a budete odcházet s dobrým pocitem, že jste své peníze za vstupenky neinvestovali zbytečně. Rozhodně představení doporučujeme!
Robinson | Radim Schwab / Daniel Hůlka |
Defoe | Marian Roden / Václav Knop |
Mary | Felicita Prokešová / Elis Ochmanová / Lucia Jagerčíková / Ivana Jirešová |
Pátek | Miroslav Hrabě / Petr Urban |
Otec Winter | Jaroslav Rusnák / Milan Malinovský |
Mladý Robinson | Lukáš Randák / Martin Hucl / Josef Vágner |
Thomson | Martin Pošta / Martin Schreiner |
Mladá Mary | Šárka Vaňková / Marianna Polyaková / Kateřina Herčíková |
Malcolm | Martin Hucl / Petr Urban |
Matka Robinsona, Abatyše | Renata Podlipská / Petra Slaninová / Ivana Jirešová |
Kněz, sluha, Woolrich | Jaromír Holub / Bronislav Kotiš |
Dívka | Emily Ann Janečková / Mia Klimková / Natálie Němcová |
Otec Robinsona, Pasák | Rudolf Kubík / Martin Pošta |
Dámská company | Veronika Sehnoutková / Michaela Bártová / Marie Buriánková / Dita Dvořáková / Šárka Kobzová / Kateřina Krčmová / Michaela Macháčková / Silvia Orfánusová / Klára Šutovská / Kristýna Vorlíčková |
Pánská company | Tomáš Kuťá / Jakub Kloc / Matěj Kupčík / Tomáš Růžička / Michael Nováček / Jakub Hrubý / Jakub Slovák / Sayon Keita / Jiří Federhans |
Hudba | Zdeněk Hrubý |
Libreto | Ivan Hubač |
Texty | Jan Krůta |
Režie | Václav Knop |
Choreografie | Tomáš Kuťák |
Producent | KVArt Production s.r.o. s Promotion s.r.o. |
Kostýmní výtvarník | Josef Jelínek |
Asistent režie | Jitka Jirsová |
Asistent choreografie | Veronika Sehnoutková |
Sound design | Jakub Lejsek |
Light design | Petr Částka |
Šéf jevištní techniky | Jakub Dostál |
Stavba | Jan Mikuška |
Scénograf | Jaromír Vlček |
Produkce | Tereza Zifčáková |
Hlavní maskér | Lukáš Bartoň |
Maskérna | Kristýna Chalupová, Kristýna Matunová, Marie Bucharová, Maria Pavlíčková |
Garderoba | Eva Vernerová, Marie Bucharová, Lenka Vavricová, Stárková, Stehlíková |
Rekvizity | Lenka Vavricová, Marie Bucharová |
Inspice | Jakub Dostál |
Zvuk | Jakub Lejsek, Jakub Weinstein |
Světla | Petr Částka, David Borovský |
Jevištní technika | Jakub Dostál, Vojtěch Krátký, Tomáš Mrština, Dominik Hradil, Prokop Martišek |
Portaři | Jana Kefurtová, Viki Volfová |
Spotaři | Eliška Žižková, Aneta Křivská |
Komentáře k článku