Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Šansonová Nahá múza v Brně

Zhroucený Marian vzhlíží ke své MúzeKaždý umělec potřebuje svou Múzu. Ale co se stane, když jedna žena okouzlí v jednom okamžiku dva muže? Autorský muzikál Zdeňka Merty a Zory Jandové měl premiéru v Městském divadle v Brně. Tuto slavnostní akci jsme k naší veliké lítosti nemohli zhlédnout, ale přinášíme Vám reportáž z poslední neveřejné zkoušky šansonového muzikálu Nahá múza.

Kameloti - průvodci celým příběhemZdeněk Merta složil pro Nahou múzu velice líbivou muziku plnou šansonových melodií, krásných akordeonových tónů a s velikou možností pro ukázání umu klavírních mistrů. Stejně tak i texty Zory Jandové jsou psané s velikým citem. Na jedné straně vtipné, a hned v příštím okamžiku nesmírně tragické. Manželský pár Zora Jandová a Zdeněk Merta připravoval šansonový muzikál Nahá múza přes 2 roky. A během zkoušky mi bylo okamžitě jasné, že nesleduji další z řady muzikálových rychlokvašek. V Nahé múze každá scéna, každé slovo, každý pohyb a řekl bych, že i každý dotek hudebního nástroje přesně zapadá do příběhu a opravdu nic není děláno na půl.

Veliké plus každého muzikálu je živý orchestr. A ten, jak již je v Městském divadle Brno zvykem, samozřejmě nesměl chybět. Orchestr, umístěný po krajích jeviště, skvěle doplňuje až neuvěřitelně funkční scénu. Přeměny scény se dějí pomocí točny, kdy prostředkem prochází schodiště, připomínající secesní styl mezivVernisáž, kde se poprvé objeví Magdalenaálečné Francie a na krajích jsou velice nahrubo namalované průchozí kulisy domů. Z provaziště se nad scénu spouští rozličné předměty. Nacházíme-li se v uměleckém baru, jsou nad hlavami účinkujících staré oprýskané lustry. Jsme-li na důležitém večírku, vernisáži, spustí se nad jeviště několik zlatých prázdných rámů a luxusní skleněný lustr. V pokoji malíře Mariána je zavěšeno velké ateliérové okno. Samotná točna se během muzikálu zastavuje opravdu minimálně. Ve spoustě scénách se lidé neustále pohybují, takže je celý muzikál až neskutečně akční.

Děj inscenace se odehrává v meziválečné Paříži. Světové město umění ve svých ulicích a barech hostí celou řadu architektů, malířů, návrhářů, sochařů a dalších existencí toužící po zbohatnutí v oboru, který milují. Každý z nMladá Můza okouzlí všechny přítomnéich, ale potřebuje inspiraci. A kdo může člověka lépe inspirovat ke krásnému tvoření než krásná žena. Každý umělec si hledá svou múzu. Krásná Magdalena však jedné noci současně okouzlí malíře Mariana a sochaře Frederika. V tom okamžiku se začíná rozehrávat romantický příběh plný retrospektivních vzpomínek, sarkasmu a romantiky.

Magdalena nejdříve upřednostní malíře Mariana. Nechá se ochotně malovat. Dokonce vznikne i obraz s názvem Nahá múza. Magdaleně se narodí dcera Kristýna. Marian se stane úspěšným a kritici nešetří chválami nad jeho obrazy. Ovšem každý člověk, a umělec zvlášť je velice vrtkavý. Marian začíná propadat alkoholismu, přestává malovat, MagdMůza Zora Jandová si užívá krásy Pařížealena i malá Kristýnka se pro něho stávají koulí na noze. Aby krásná Magdalena uživila rodinu musí po nocích šít oblečení. "Proč jsem jen tehdy nešla za sochařem Frederikem?" Frederik je v době Mariánova duševního zhroucení poměrně úspěšný a uznávaný.

Do Paříže se pomalu vkrádá hrozba druhé světové války. Nevině, jako dětské plyšové hračky, se do všech domovů dostává strach z dalšího válečného konfliktu. A onen strach nevynechá již tak zničeného MPokojské připravují prostor pro dražbuariana. Marian se rozhodne od všeho utéct. Prostě zmizet. Nechá svou ženu a dítě ve městě plném strachu a uteče pryč. Opuštěná Magdalena se zanedlouho zamiluje do Frederika.

Městem se roznese fáma o zmizení a následné smrti známého Malíře. Marianovi obrazy v té chvíli několikanásobně naberou na ceně. Ovšem během dražby, díky které by Magdalena zabezpečila rodinu se Marián objeví opět v Paříži a tím hodnota obrazů spadne až na samé dno. Na aukci se však najde blázen, který Marianovi obrazy koupí za horentní sumu. Oním bláznem je sám Marian. V té době je již Kristýnka dospívající slečna. Přesně, jako její matka, ve chvíli, kdy se stala Marianovou múzou.

„Mrtví prd ví.“ „Rozřezala údy, prý to bylo z nudy.“ „Nejlepší umělec je mrtvý umělec.“ To je jen mMarian prosí svou dávnou Múzu o starý obrazalá ukázka sarkasmu a narážek na smrt, které z jeviště během představení zaznívají. I stáří, jako takové, autorka Zora Jandová zlehčila ve scénách, kdy se baví tři nahluchlé tety u kafíčka. Různé překrucování slov, vět, či naprostá změna významu drobným přeslechnutím vyznívá velice vtipně.

I když jsem zhlédl pouze zkoušku muzikálu, tak jsem přesvědčen, že se diváci v tomto díle plném retrospektivy, Nenápadně, jako plyšové hračky se do Paříže vkrádá strach z 2.  světové válkynáznaků a předválečného strachu neztratí. A spolu s múzou Magdalenou, Kristýnou, malířem Marianem a sochařem Frederikem dojdou k velice zajímavému rozuzlení.

Zdeněk Merta: "Inspirace je to nejdůležitější"

Co pro Vás znamená Múza?
Inspirace je to nejdůležitější a nejvzácnější co v životě máme, protože to může naše životy zlepšit. Jako láska a nebo sranda.

A co pro Vás znamená Múza jako představení?
My se snažíme dělat představení právě o tom, co malinko podceňujeme. Potřebujeme mít hmotné statky, potřebujeme mMrtvý umělec vydělá vždy nejvíc - to ví každý makléř

ít klid a hezký život a tohle jsou takové nadstavby, které chci zdůraznit. Je to něco, co si člověk sám v sobě vytvoří a realizuje tím svoje vlastní představy.

 

 

Zora Jandová: "Mám výhodu, že žiji s velmi inspirativním člověkem"

Jaké je pro Vás býti Múzou?
Magdalena a Marian do sebe byly opravdu zamilovaní. Jak však bude  jejich vztah pokračovat?Múzou jsem už nějakých 30 let jednomu muži, hudebnímu skladateli. Takže vlastně celý ten projekt vznikl i mimo jiné kvůli tomu, že vlastně pro stárnoucí herečky, které kdysi stály na jevišti 3 hodiny a hrály představení, tak pro ně nejsou role. Takže se chtě nechtě vypořádávám i s tím, že přicházejí nové krásné mladé múzy a múzičky a je jim potřeba uvolnit cestu, ale ne tak úplně a ne tak příliš. Ty příležitosti si ty dospělý holky musí trošku zařídit samy. Já mám tu výhodu, že žiji s velmi inspirativním můzákem, že to naše propojení funguje dlouhodobě a ten žánr, který jsme teď dali na jeviště - to znamená šanson - děláme už téměř 30 let co jsme spolu. To je pro celý ten projekt ohromná výhoda. Další věc je, že tedy pokud stále máme téma múz, tak tohle divadlo je skutečně plné lidí, kteří nás inspirovali a je jedno, jestli to jsou holky nebo kluci. Protože s tíhlo souborem a úžasným zázemím spolupracovat je snem každého žijícího autora. Ačkoliv žijící autor je někdy na odstřel, tak musím říct, že zatím těch nastražených pastí na nás bylo tak málo, že jsme všechno přežili a jsme moc šťastní, že se nemusíme zastřelit a rotovat v hrobě.Kruh se uzavřel - dcera se po setkání s Marianem chce stát  některému umělci Můzou

Když toto dílo vznikalo, inspirovali jste se nějakým obrazem, nebo sochou?
Já jsem z výtvarnického prostředí. Vyrůstala jsem obklopená tetami a strejdy, kteří všichni byly výtvarníci a vlastně mého tatínka učil František Tichý. To byly neuvěřitelné večírky, které já jsem zažila. A já jsem nadýchala to prostředí. A jako dítě jsem měla ohromě silný zážitek, myslím, že v 64. roce, to mi bylo nějakých 6 let. V Praze v Mánesu byla výstava Picassa a mě to tak uchvátilo a já měla tak silný emocionální zážitek. A přitom to byly obrazy jako "Mrtvá matka a dítě" a "Guernica". To byl obraz, který jsem opravdu silně vnímala. Tak to byl jeden z mých nejsilnějších uměleckých zážitků. Takže ono není možné, aby mě to neovlivnilo.

Takže konkrétní obraz to nebyl?
Kolem Magdaleny a malé Kristýnky se neustále motají dva muži -  Marian a FrederikNení to jeden konkrétní obraz. Ale když jsme hledala inspiraci, tak jsem objevila různé erotické obrázky od malíře Balthuse a to jsou velmi zajímavé věci a tím se mi i malinko rozšířily obzory. Jinak já jsem frankofil, hrdě se hlásím ke své maturitě z francouzštiny, takže spoustu těch reálií mám nadýchaných přímo živě a věděla jsem do jaké učebnice sáhnout, když jsem potřebovala znát nějaké francouzské reálie. Takže v tomto směru jsem měla ohromnou výhodu. Konkrétní obraz to nebyl, ale byl to konkrétní soubor, pro který jsme to dělali.

Komentáře k článku

Trochu mě mrzí že nejsou rozvedné jednotlivé výkony ale je tu popsán pouze děj... :(
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Michal Škvor
0
 
 
Hodnocení před premiérou nemají produkce obecně moc rády. Ale navrhnu autorovi textu, aby to doplnil.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Libor Barok
0
 
 
Barborko...Vzhledem k tomu, že se jednalo o pouhou zkoušku a né hotové představení, tak se mi výkony učinkujících popisovat nechce. Byť byly ve veliké většině skvělé. Avšak před prázdným hledištěm, bez potlesku a bezprostředně po vyslechnutí režijních připomínek se přeci jen hraje malinko jinak, než během dlouhé sňůry představení.
Takže doufám, že ve Vašich očích můj článek příliš neklesne, když v něm hodnocení výkonů nenajdete.

Pokud se mi podaří se dostat na normální představení Nahé můzy, tak Vám slibuji, že celý svůj článek pojmu malinko jinak a určitě si přijdete na své.

Přeji hezký den
Libor BAROK
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.